تشخیص پروستات از طریق آزمایش



پروستات چیست؟

پروستات غده ای به اندازه گردو است که به تولید اسپرم کمک می کند، مایع شیری رنگی که اسپرم را از بیضه ها به آلت تناسلی در هنگام انزال مردانه می برد. داشتن دو یا چند لوب یا بخش محدود شده توسط یک لایه بیرونی بافت. پروستات در جلوی راست روده، زیر مثانه، جایی که ادرار تجمع می یابد، قرار دارد. مجرای ادرار را در گردن مثانه احاطه کرده و مایعی را که به مایع منی منتقل می شود، تامین می کند.

علائم سرطان پروستات چیست؟

خون در ادرار

انسداد مجرای ادرار

مشکل در شروع ادرار کردن

شب ادراری، تکرر ادرار در شب است

درد بعد از انزال یا هنگام ادرار کردن

جریان ضعیف یا مسدود شده ادرار

ادراری که رنگ یا بوی غیرمعمولی دارد

احتباس ادرار ناتوانی در تخلیه کامل مثانه است.

تکرر ادرار - هشت بار یا بیشتر در روز ادرار کنید

فوریت ادرار - دفع ادرار را نمی توان به تاخیر انداخت.

بی اختیاری ادرار - از دست دادن کنترل ادرار

اندازه و شکل پروستات سالم چیست؟

اندازه طبیعی غده پروستات 4 سانتی متر عرض، 3 سانتی متر ارتفاع و 25 میلی لیتر است.

70 درصد موارد سرطان پروستات در ناحیه خلفی، 20 درصد در وسط و 10 درصد در وسط رخ می دهد.

اگر غده بزرگ شود، می تواند جریان ادرار از مثانه به مجرای ادرار را مسدود کند. بزرگ شدن پروستات تقریباً در تمام مردان در دوران بلوغ اتفاق می افتد.

آلت تناسلی

مجرای ادرار

بیضه

کیسه بیضه

مثانه

غشای اسپرم

زنگ زدگی

صندلی

صندلی

انواع مشکلات و بیماری های پروستات

شایع ترین پروستات در مردان زیر 50 سال التهاب است که به پروستاتیت معروف است.

بزرگ شدن پروستات یا هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH)، یکی دیگر از مشکلات رایج است. از آنجایی که با افزایش سن مردان، پروستات همچنان بزرگ می شود، BPH شایع ترین مشکل پروستات برای مردان بالای 50 سال است.

سرطان پروستات نیز یکی از شایع ترین انواع سرطان در مردان است. مردان مسن نیز در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات هستند، اما شیوع آن بسیار کمتر از BPH است. بر خلاف پروستاتیت یا بزرگ شدن پروستات، سرطان کاملاً بی صدا و بدون علامت است و تنها با معاینه پزشکی و آزمایش های خاصی به نام PSA و PSA آزاد قابل تشخیص است. بنابراین افراد در معرض خطر، یعنی مردان بالای 50 سال، به ویژه آنهایی که سابقه خانوادگی سرطان پروستات دارند، باید این آزمایش را هر شش ماه تا یک سال انجام دهند.

معاینه فیزیکی پروستات

برای تشخیص مشکلات پروستات، پزشک معاینه دیجیتال رکتوم (DRE) را انجام می دهد. معاینه دیجیتال رکتوم (DRE) روشی برای معاینه فیزیکی پروستات است. برای تشخیص پروستات به دکتر کیوان آقامحمدپور مراجعه نمایید.


پزشک از بیمار می‌خواهد که روی میز خم شود یا در کنار او دراز بکشد و زانوهایش را به سینه نزدیک کند. سپس یک انگشت دستکش و صیقلی را وارد راست روده می کند و ناحیه نزدیک پروستات را لمس می کند. DRE می تواند کمی ناراحت کننده باشد، اما کوتاه است.

این آزمایش نشان می دهد که آیا پروستات دارای ناهنجاری هایی است که نیاز به آزمایش بیشتری دارد یا خیر. بسیاری از متخصصان DRE را به عنوان بخشی از یک معاینه فیزیکی معمول برای مردان 50 ساله و بالاتر انجام می دهند.

آزمایش خون آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA).

آزمایش PSA برای تشخیص یا رد سرطان پروستات استفاده می شود. PSA عمدتاً در مایع منی یافت می شود که توسط غده پروستات نیز تولید می شود. مقادیر کمی از PSA به طور معمول در خون یافت می شود. سطح PSA در خون معمولا در مردان مبتلا به سرطان پروستات بالاتر است.

این آزمایش زمانی که همراه با معاینه فیزیکی DRE انجام شود، دقت تشخیص سرطان پروستات را افزایش می دهد.

همچنین برای تشخیص سرطان پروستات در مردان 50 ساله یا بالاتر استفاده می شود. سازمان های پزشکی انجام آزمایش خون PSA را از سن 40 سالگی برای مردانی که سابقه خانوادگی سرطان پروستات دارند، توصیه می کنند. برخی آزمایش خون PSA را برای همه مردان بالای 40 سال توصیه می کنند.

برخی بیماری ها مانند هیپرپلازی خوش خیم پروستات یا التهاب پروستات و افزایش سن باعث افزایش سطح PSA در خون می شوند. نتیجه آزمایش PSA بالا لزوماً به معنای سرطان پروستات نیست.

آزمایش‌های PSA نیز بر روی بیماران سرطان پروستات برای بررسی عود سرطان و تشخیص اثربخشی درمان انجام می‌شود.

آزمایشات اضافی برای تشخیص مشکلات پروستات چیست؟

اگر مشکلات ادراری رخ دهد یا آزمایش خون PSA نشان دهنده وجود مشکل باشد، ممکن است آزمایش‌های اضافی از جمله آزمایش ادرار، تست‌های یورودینامیک، سیستوسکوپی، سونوگرافی شکمی، سونوگرافی ترانس رکتوم با بیوپسی پروستات و مطالعات تصویربرداری مانند تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) تجویز شود. تصویربرداری (MRI). یا یک اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) را سفارش دهید.

برای انجام این آزمایشات، بیماران ممکن است نیاز به تغییر رژیم غذایی یا مصرف مایعات خود داشته باشند یا مصرف داروها را متوقف کنند. اگر آزمایش شامل قرار دادن ابزار در مجرای ادرار یا رکتوم باشد، ممکن است قبل و بعد از آزمایش آنتی بیوتیک برای جلوگیری از عفونت تجویز شود.

تجزیه و تحلیل ادرار

نمونه ادرار از نظر وجود مواد غیر طبیعی یا علائم عفونت بررسی می شود. نمونه ادرار در یک ظرف مخصوص جمع آوری می شود و می توان آن را بلافاصله آزمایش کرد یا برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه فرستاد.

تست های یورودینامیک

تست اورودینامیک هر روشی است که نحوه ذخیره و رهاسازی ادرار را در مثانه، اسفنکترها و مجرای ادرار بررسی می کند. اکثر تست های اورودینامیکی بر توانایی مثانه در نگه داشتن ادرار و تخلیه مداوم و کامل آن تمرکز دارند.

اگر مشکل پروستات مربوط به اختلال دستگاه ادراری باشد، پزشک ممکن است آزمایشاتی را توصیه کند که فشار مثانه و سرعت جریان ادرار را اندازه گیری می کند. این آزمایش شامل ادرار کردن در دستگاه خاصی است که میزان جریان ادرار را اندازه گیری می کند و چند ثانیه طول می کشد تا به حداکثر سرعت جریان ادرار برسد.

آزمایش دیگری حجم باقیمانده پس از تخلیه، یعنی مقدار ادرار باقیمانده در مثانه هنگام توقف ادرار را اندازه گیری می کند. کاهش جریان ادرار و احتباس ادرار می تواند از علائم بی اختیاری ادرار همراه با افزایش ادرار باشد.

سیستوسکوپی

سیستوسکوپی روشی است که به پزشک اجازه می دهد تا به دنبال انسداد در دستگاه ادراری باشد.

سیستوسکوپ ابزاری لوله مانند است که برای مشاهده داخل مجرای ادرار و مثانه استفاده می شود.

پس از بی حس کردن داخل آلت تناسلی با محلول، پزشک سیستوسکوپ را از طریق مقعد وارد دستگاه ادراری تحتانی می کند. با مشاهده سیستوسکوپ، پزشک می تواند محل و درجه انسداد ادراری را تعیین کند.

سونوگرافی شکم

اولتراسوند از دستگاهی به نام مبدل استفاده می کند که امواج صوتی ایمن و بدون درد را از اندام ها منعکس می کند تا تصاویری از ساختار آنها ایجاد کند.

مبدل را می توان به زوایای مختلف برای بررسی اندام های مختلف حرکت داد.

سونوگرافی شکم می تواند تصاویری از کل دستگاه ادراری ایجاد کند. این تصاویر ممکن است آسیب یا ناهنجاری در سیستم ادراری ناشی از اختلال عملکرد ادراری پروستات را نشان دهد.


[ بازدید : 2752 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
[ دوشنبه 23 بهمن 1402 ] [ 11:01 ] [ مجله اینترنتی ایرانیان ]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر