بازار خان یزد



woman sitting inside room شما میتوانید از طریق شیشههای ضخیم این آکواریومها زندگی در اعماق رودخانه آمازون را با فاصله کمی از آنها ببینید. این بافت ترکیبی منحصربهفرد از کوچه پس کوچه های قدیمی، خانه ها، ساباط ها و بناهای خشتی است که همه امکانات زندگی فردی و اجتماعی را دارد. یزد بعد از ونیز ایتالیا دومین شهر تاریخی جهان است که دلیل آن وجود محله های سنتی قدیمی با کوچه های گلی، بازارهای تاریخی، خانه های زیبا، مسجد و حمام ها می باشد. یزدی شهری سنتی است پس هتل های سنتی زیادی دارد اگر قصد اقامت در یزد را داشتید به شما پیشنهاد می کنیم که هتل های سنتی را انتخاب نمایید تا لذت سفر شما را دو چندان کند. سردر اصلی و بزرگ مسجد جامع با ارتفاع ۲۴ متر و طاق نماهایی کم عرض در دو طرف و دو مناره بلند که هنگام ورود توجه همه را جلب می کند. تصویری از خواجه پطرس ولیجانیان بر روی دیوارهای کلیسا نقاشی شده که هم اکنون هم می توان آن را دید. هرچند مسئولان میراث فرهنگی اعلام کردند بر اثر بارشهای سیلآسا، آثار شاخص یزد مانند مسجد جامع و مجموعه میدان امیرچخماق آسیبی ندیدهاند، اما اعلام شد که بیش از ۲۴۰ خانه قدیمی در بافت تاریخی این شهر، بین یک تا ۵۰ درصد تخریب شدهاند. پروازهای داخلی که از فرودگاه یزد صورت می گیرد عبارت اند از: مشهد، تهران، اهواز، کیش و بندرعباس و پروازهای خارجی که در این فرودگاه انجام می شود شامل شهرهای بغداد، دمشق، نجف، مدینه و جده است. شبستان مسجد دارای 2 قسمت است که یکی در زمستان و دیگری در بهار و پاییز مورد استفاده قرار می گیرد. فرودگاه یزد به عنوان فرودگاه کشوری برای انجام پروازهای مسافربری و تجاری در نظر گرفته شده است، اما گاهی اوقات برای پرواز های آموزش نظامی مورد استفاده سپاه و ارتش قرار می گیرد یزد یکی از قدیمی ترین شهرهای کشور است اما به عنوان دومین شهر تاریخی جهان کم جمعیت ترین شهر کشور است، با این وجود گردشگران زیادی برای دیدن جاذبه های تاریخی به آن جا سفر می کنند به همین دلیل فرودگاه یزد یکی از فرودگاه هایی است که بیشترین میزان تردد مسافر را دارد.

شهر یزد را در زمان حکومت ساسانیان با پارچه های ابریشم می شناختند که بعد ها شهرهای اصفهان و کاشان با آن وارد رقابت شدند، همچنین این شهر یکی از بزرگ ترین مراکز بافندگی ابریشم کشور است. میتوانید در هنگام بازدید از جاهای دیدنی یزد سری به مراکز خرید بزنید و برای دوستان و آشنایان خود سوغاتی و هدایای زیبایی بخرید. هر قدم در شهر یزد فصلی است از تاریخ، تمدن و معماری پرشکوه مردمانی در اقلیم خشک و کویریِ این شهر؛ مردمانی که با گذاشتنِ خشتی بر روی خشت دیگر، موفق شده اند خانه ها، آب انبارها، مساجد و بناهای ارزنده ی خشتیِ دیگر از خود به جای بگذارند. حکاکیهای موجود بر روی این شیرهای سنگی، نشانههایی از ورزشهای باستانی ایرانیان را به تصویر میکشد و حکشدن یک حرف بر پشت هرکدام از این شیرها هم نمایانگر اول اسم سازنده این اثر زیبا است. دو منارهٔ اين ايوان ظاهراً در عهد حسنبيک ترکمان افزوده شده است و در دورهٔ اين امير آققويونلو و پادشاهى طهماسب اول و شاهعباس دوم، تغييرات ضرورى مسجد به انجام رسيده و داخل و خارج اين ايوان، با تزئينات کاشىکارى آراسته شده است. در دورهٔ حکومت موقتى اشرف افغان تعمير شده و به دستور او کتيبه و لوحههايى به اين صفه افزوده شده است. فرانك لويد رايت(8)، صاحب نام ترين مهندس معمار آمريكا بنای نامبرده را در اواخر دهه 1950 پس از سفری به بغداد جهت انجام ماموريتی به دستور فرمانروای عراق شاه فيصل دوم طراحی نمود. شرکت قطار شهری اصفهان بهمنظور رفاه حال مسافران برای تردد به شهرهای اطراف، برنامه راهاندازی متروی برونشهری اصفهان را در دستور کار خود قرار داده است. آکواریوم اصفهان که در زمره جاذبه های تفریحی قرار دارد امکاناتی را نیز جهت رفاه حال بازدید کنندگان ارائه می دهد که می توان به کافی شاپ، گیفت شاپ، پارکینگ و استودیو عکاسی اشاره کرد تا بازدید کنندگان بتوانند لحظات خوشی را در کنار عزیزانشان رقم بزنند.

تونل آکواریوم ناژوان اصفهان بهعنوان اولین و بزرگترین تونل آکواریوم کشور به صورت مشارکتی با سرمایه گذار خارجی ارتفاع منهای ۶ متر زیرزمین احداث شده است. منظور از تونل آکواریوم همان چیزی است که تا پیش از این، تنها در کشورهای خارجی شاهد آن بودیم. تحقیقات دقیق در مورد این بنا از 60 سال پیش آغاز شد ومحققان ایرانی و غیرایرانی به مطالعة ساختمان و بررسیخصوصیات معماری و تزیینی آن پرداختند. زیبایی این خانه به اندازهای بوده که تا مدت زیادی به عنوان کنسولگری اقتصادی برخی کشورهای اروپایی مورد استفاده قرار می گرفته است. فرودگاه شهید صدوقی به عنوان یکی از زیر مجموعه های اداره کل فرودگاه ها به حساب می آید. اکثر مردمان یزد زرتشتی هستند هنگامی که نیاکان آن ها برای فرار از عرب ها به سوی کرمان و یزد روانه شده بود این شهر را برای سکونت خود انتخاب کردند به همین دلیل امروزه شهر یزد را مرکز سکونت زرتشتیان معرفی کرده اند. از نظر تاریخی ارتباط بین خراسان، فارس و مابین اراک و کرمان را فراهم می کند که در راه مسیرهای تجاری آسیای مرکزی و هند قرار دارد. مصالح استفاده شده در آن هماهنگ با اقلیم شهر یزد است که تصویر ذهنی و به یاد ماندنی از فضای شهری یزد در قدیم در ذهن بیننده ایجاد می کند. اگر با فرزندتان به یزد رفتید و خواستید او هم کمی بازی کند و خوش بگذراند، میتوانید بروید پاساژ ستاره. برای سفر به یزد به عنوان یکی از بزرگترین و تاریخی ترین شهرهای ایران راه های دسترسی مختلفی وجود دارد که اولین آن ها استفاده از هواپیما می باشد شما با تهیه بلیط هواپیما یزد می توانید با خیال راحت تجربه ای بی نظیر از مسافرت خود را نظاره گر باشید.

مجموعه امیر چخماق در نزدیک مسجد قرار دارد پس با رفتن به مسجد می توانید به دیدن این مجموعه هم بروید. تا قبل از اینکه پادشاهان پهلوی بر روی کار آیند میدان امیر چخماق به جایی برای آرامگاه مردگان تبدیل شده بود و بعضی از افراد جامعه به دلیل ساخت حسینیه اقوام خود را در آن جا دفن می کردند. از شاخههای نی خشک در بین خشتها، برای استحکام بیشتر استفاده میشد.عکس از ایرنا (عکاس: رسول شجاعی) بر فراز بنا در بلندترین نقطه کوه، اتاقکی گرد و دارای هشت گوشه، از جنس خشت دیده میشود که دور تا دورش را پنجرههایی هشت گانه پوشاندهاند و دارای نیممتر قطر است. کاشی معرق گرد این مسجد به قدری معروف است که کمتر گردشگری است که با آن عکس یادگاری نمیگیرد. این آتشگاه یادگاری کهن از دوران باستان است که تا به امروز برای ما به جا مانده است. دغدغه ما در طراحی، سادگی و خرید آسان است! خوشحال میشویم نظرات و تجربیاتتان را با ما در میان بگذارید. کلیساهای زیادی توسط ارامنه ساخته شد که متاسفانه امروزه بسیاری از آن ها از بین رفته اند اما برخی از آن ها شکوه و اعتبار خود را حفظ کرده اند و همچنان به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری اصفهان محل بازدید بسیاری از توریست های خارجی ومسافران داخلی است.

کاوشهای باستانشناسی، تزئینات گچبری شایان توجهی ازقرن دوم قمری را بر قسمت زیرین دیوار قبله و بر بخشی ازدیوارههای داخل محراب مسجد جامع اصفهان آشکار کرد. البته در سنگنوشتههای بهجا مانده از دوران هخامنشیان، بهطور مستقیم اشارهای به برگزاری نوروز نشده است .اما بررسی ها بر روی این سنگنوشتهها نشان میدهد که مردم در دوران هخامنشیان با جشنهای نوروز آشنا بودهاند، و هخامنشیان نوروز را با شکوه و بزرگی جشن میگرفتهاند.شواهد نشان میدهد داریوش اول هخامنشی، به مناسبت نوروز در سال ۴۱۶ قبل از میلاد سکهای از جنس طلا ضرب نمود که در یک سوی آن سربازی در حال تیراندازی نشان داده شده است. در حال حاضر در این بنای قدیمی، موزه هنرهای تزیینی برجاست و شما میتوانید از دیدنش لذت ببرید. اگر تصمیم دارید به یزد سفر کنید یا اکنون در یزد هستید و نمیدانید که چگونه موقعیت این مکانها را پیدا کنید، باید بگویم که جای نگرانی نیست، زیرا شما میتوانید با استفاده از یک برنامه ساده به موقعیت و اطلاعات دقیق مکان موردنظر خود دست پیدا کنید. از لحظه تصمیم تا پایان سفر کنار شما هستیم! به دلیل اهمیت این بنای تاریخی، بسیاری از گردشگران از سراسر ایران و جهان در سفر به اصفهان از آتشگاه دیدن میکنند، به همین دلیل برای محافظت از آن حصاری به دور آتشگاه کشیده اند تا از رفت و آمد بیش از حد به آن و تخریب این بنای ارزشمند جلوگیری شود.

سال ساختمان آن در کتيبهٔ دور گنبد، سال ۴۸۱ هجرى قمرى ذکر شده است و در بين آثار دورهٔ سلجوقى اثر بىهمتايى به شمار مىرود. نام استاد حيدر اصفهانى که سازندهٔ اين محراب عالى گچبرى شده است، نيز در آخر حاشيهٔ کتيبهٔ محراب، بر جاى مانده است. با توجه به مطالب بالا، در بناهاي تاريخي و قديمي، ساخت و ساز فشاري بر قشرها و لايههاي زمين تحميل ميكند و اين عمل تا زماني ادامه مييابد كه تعادلي نسبي بين بار وارده و مقاومت زمين برقرار شود. کوسه های باله سیاه معمولا آب های کم عمق را برای زندگی انتخاب می کنند و اندازه آنها به 160 تا 180 ساتی متر می رسد. از جمله این افراد سرشناس می توان صادق هدایت، عارف قزوینی و پروفسور آرتور اپهام پوپ را نام برد. پس از وی، دختران فرامرز بن کاکوئی، موجبات ساخت قسمتهای جدیدی از جمله یک شبستان و مقبره در کنار دومین مسجد را، فراهم کردند.نمایی از مسجد در سال ۱۳۱۳و اما سومین مسجد که همان مسجد جامع نو نام دارد، در اوایل قرن هشتم هجری قمری با صحنی کوچک، گنبدخانه و ایوانی بزرگ، بنا شد. به گفته اين کارشناس ارشد مرمت آثارتاريخي؛ عمليات استحکام بخشي لايهها، تميزکاري و تثبيت لايه رنگ از جمله ديگر اقدامات مرمتي در اين کتيبه است. سیدمحمدعلی دهقان بنادكی همچنین درخصوص كاشیكاری این بنای عظیم میگوید: «در محراب این مسجد، قسمتی به شكل كاشیكاری كوچك است كه به شكل كره زمین است و در آن از همه رنگهای استفاده شده در كاشیهای كل مسجد استفاده شده است.»رئیس سازمان میراث فرهنگی استان یزد نیز در خصوص نقش این بنا در جذب گردشگر میگوید: «مسجد جامع در زمره بناهایی است كه سال گذشته بیشترین بازدیدها را داشته و اغلب مسافران و گردشگران نخست این بنا را برای بازدید انتخاب میكنند.»عزیزالله سیفی همچنین با اشاره به جاذبههای مذهبی این بنا میگوید: «در این مسجد در هر نوبت نماز جماعت برپا میشود و عده زیادی از مردم شهر و مسافران از این بخش عبادی نیز استفاده میكنند.»این بنا به شماره ۲۰۶ در فهرست آثار ملی كشور ثبت شده است.

اصیلترین بخشهای هنر این معماری بینظیر ایرانی در گچكاری، شبستان، صحن، گنبد، كاشیكاری و منارههای برافراشته این مسجد جلوهگر است.زیباترین بخش این بنا، مجموعه ایوان و گنبدخانه و فضای پیرامون آن است. نتایجبررسیهای دقیقی که طی این سالها به سرپرستی پروفسورشراتو و پروفسورگالدیری انجام گرفت، بسیاری از ابهامات تاریخیو معماری مسجد را برطرف کرد و مراحل مختلف شکلگیری اینمجموعه را معرفی کرد. نکته جالب توجه در معماری این مسجد آنست که بخشهای گوناگون آن در طول نزدیک به دوهزار سال شکل گرفتهاند و طی این سالها همواره در حال مرمت و باز سازی بودهاست که آخرین آنها بازسازی بخش تخریب شده بر اثر بمباران هواپیماهای عراقی در طول هشت سال جنگ ایران و عراق بودهاست. در حال حاضر ساختمان آرامگاه به شکل مربع است و گنبدی آجری وجود دارد که در زیر گنبد صورت ۹ قبر دیده میشود و بر همه آنها سنگ مرمرهای خوش تراش و ظریفی نصب شده است. نزدیکی فرودگاه به شهر باعث شده است که تردد در این مسیر به راحتی انجام شود علاوه بر این، برای این کار می توانید از تاکسی و اتوبوس های شهری که هم در سطح شهر و هم در فرودگاه وجود دارند استفاده کنید. نقطه شروع آن از سی و سه پل بوده و تا امتداد شمال این استان استمرار می یابد. با ارائه قابلیتهای هوشمند کمک میکنیم تا سفری بهصرفه داشته باشید! با رعایت این نکات، می توانید سفری راحت و لذت بخش به یزد داشته باشید. بازدید از بازار خان یزد رایگان است گردشگران می توانند به گشت و گذار در این بازار دیدنی و خرید سوغاتی های ارزشمند بپردازند. وی همچنین برای تجار و کسبه و کارگران طرحبازاری انداخت که در جنب یهودیه در مکانی معروف بهصفالتبانین (بازار کاه فروشان) ساخته شد. پس از برکناری ایوب، اعراب قبیلة تیم که ساکن قریة طِهْراندر حومة اصفهان بودند، مسجد جامعبزرگی در یهودیه بنا کردند و در156 قمری منبر مسجد ایوببن زیاد را بدانجا انتقال دادند.

در روزگار ولایتایوببن زیاد خانههای یهودیه به خانههای قریة خشینان متصلشد. پس از برکناری سعیدبن منصور، ایوببنزیاد که مسؤولیت جمعآوری مالیات و امور جنگ را با هم عهدهدارشده بود، در قریة خشینان منزل گزید و کاخی بر کرانة رودخانةفرسان و در جوار آن مسجدی دارای مقصوره بنا نهاد و در آنجامنبری قرار داد. ورودی مذکور به یک هشتی (کریاس) با سقف گنبدی گشوده می شود که این فضا را می توان موزه کتبیه ها نامید زیرا که انواع کتبیه های سنگی و کاشی که بر وقفنامه و فرامین حکومتی در دوره های مختلف درج شده، منصوب است.در ضلع غربی بنا درست مقابل ورودی مذکور قرار گرفته و آن هم به یک هشتی گشوده می شود که نمای این درگاه با کاشی کاری جدید تزیین یافته است. این مسجد گنبدی بسیار بزرگ و چهار مناره و دو شبستان دارد که هر کدام چهار ایوان داشته و شکوه و جلال میدان را صدچندان کردهاند. ۱ چهار باغ اصفهانی کجاست؟ این عمارت در انتهای محور اصلی باغ و متصل به دیوار جنوبی قرار دارد و ساختمان اصلی باغ را تشکیل می دهد. به دلیل اینکه شهر یزد در فلات مرکزی ایران قرار دارد از شهرهای کویری محسوب می شود که در بهار و تابستان فصلی گرم و خشک را تشکیل می دهد و پاییز و زمستان کمی خنک و مرطوب می شود.


[ بازدید : 49687 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
[ يکشنبه 23 مهر 1402 ] [ 12:36 ] [ مجله اینترنتی ایرانیان ]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر