درباره جنگل دالخانی رامسر بیاموزید



رامسر یکی از قدیمی ترین شهرهای توریستی ایران است که چشم انداز دریا، کوه و جنگل را در فضایی زیبا به چشم تشنه گردشگران عرضه می کند. برای بازدید از آبشار لونک باید وارد یکی از زیباترین مسیرهای جنگلی ایران شوید. البته راه دیگری هم برای رسیدن به ایرا وجود دارد که با گذر از کنار سد لتیان و چهار باغ از مسیر روستای کلان شما را به ایرا میرساند. این آبشار همانند ریسمانی است که نقره ای رنگ بوده و با وجود درختان سرسبز و جنگل های انبوه و زیبا می تواند مناظر ویژه ای را برای شما به تصویر بکشد. از خواص درمانی چشمههای آب گرم هم که نیازی نیست بگوییم؛ زیرا همه میدانند که آب تنی در چشمه آب گرم چقدر برای درمان دردهای بدنی مفید است. این دریاچه با ارتفاع ۲۵۰ متر از سطح دریا و ۳۰۰ متر طول در حاشیه جنوبی روستای توشن در النگدره واقع شده است.دریاچه توشن یا آببندان، در واقع یک سد خاکی تاریخی است که آب آن از چشمه دوبرار در نزدیکی جنگل النگدره تامین میشود و سه طرف آن را جنگل و مرتع فرا گرفته است. به دلیل نزدیکی جنگل گیسوم به دریا، با سفر به این جاذبه سرسبز، بعد از پیادهروی در این جنگل ۸۰هکتاری، میتوانید خودتان را به ساحل برسانید. با رسیدن تابستان جنگل گیسوم هنوز زیبا و تماشایی است و درختان بلندقامت آن، شما را از قرارگرفتن در زیر تابش خورشید در امان نگه میدارد؛ اما به دلیل همجواری با خط ساحلی و دریا، هوای شرجی آن ممکن است اذیتکننده باشد.

در بخشهایی از مسیر صعود، ابرها شما را احاطه میکنند. بعد از استراحت، بساط پیکنیک خود را جمع کنید و راهتان را در این مسیر رؤیایی ادامه دهید تا در نهایت به دریا برسید. اگر به این منطقه سفر کردهاید، حتماً در بخش نظرات از تجربههایتان برای ما بنویسید تا همراهان ره بال آسمان اطلاعات بیشتری درباره این جنگل بهدست آورند. اگر بعد از اجاره ویلا در جنگل دالخانی قصد گشت و گذار به جاذبههای طبیعی و غیر طبیعی این منطقه را دارید، در ادامه به بعضی از آنها اشاره شده است. هرکار زشت و غیر اخلاقی را گویند؟ اگر بخواهیم چندتا از بهترین شهرهای شمال را نام ببریم، قطعا رامسر اولین گزینهمان است. ترکیب قله بلند بالای دماوند، آسمان آبی با ابرهای خامه ای، دشت سرسبز و شقایق های سرخ، قطعا زیباترین تصویری است که می توانید ثبت کنید. با وجود مرمت های انجام شده، به دلیل رطوبت بالای منطقه، سرمای محیطی، ریشه های درختان اطراف و نوع پوشش گیاهی منطقه، همچنان ترک های عمیقی در قلعه وجود دارد. روستای گرسماسر نام خود را از قلعهای با عنوان «گرزمانسر» به معنی «مکانی در بالای بهشت» گرفته است. گیسوم در واقع نام روستایی است در مسیر گیسوم به سمت دریا. این پارک نیز در مانند آبشار «حرام او» در بین مسیر جاده چمستان به سمت لاویج قرار دارد و حدودا تا روستای لاویج 20 کیلومتر فاصله است. این آبشار در کنار جنگلی انبوه قرار دارد. سوئیت و واحدهای اقامتی برای اسکان مسافران در پارک جنگلی گیسوم وجود دارد.

دهکده جهانی دبی(جالب ترین دهکده!) برای اقامت در گیسوم جای هیچ نگرانی نیست زیرا امکانات اقامتی متعددی در پارک جنگلی گیسوم برای گردشگران در نظر گرفته شده است. این پارک جنگلی به دلیل زیبایی خود در تمامی ایام سال، شهرت و محبوبیت فراوان، قرار داشتن در لیست بهترین جاهای دیدنی گرگان، امکانات رفاهی بالا و متنوع برای مسافران و گردشگران و … برای افرادی که به رانندگی در جادههای شمال علاقه مند هستند جنگل گیسوم میتواند جاده ای زیبا و رویایی برایشان باشد. ساحل گیسوم یک جاده مستقیمی دارد که تجربه رویایی را برایتان رقم میزند. با دو آبشار، این مجموعه ۲۰ متر عرض و ۶ متر ارتفاع دارد و در نهایت به رودخانه شیم میریزد. فاصله از روستای کوته کومه تا آبشار حدود 6 کیلومتر است که در این فاصله در حدود 750 متر به ارتفاع افزوده میشود. ارتفاع این قله که آن را جزو بی نظیرترین جاهای دیدنی گرگان محسوب می کنیم در حدود ۲۵۰۰ متر است! قله مارکوه با موقعیت خاصی که دارد در همه ادوار تاریخ مورد توجه بوده است، چرا که در منتهی الیه شمال البرز قرار گرفته و نزدیک دریا است و از سمت جنوب تا ارتفاعات گرسماسر که فاصله زیادی از همدیگر دارند همه جا را میتوان زیر نظر قرار داد. نام قله درفک از دال فک آمده است. دریاچه رامیان که با نام چشمه گل رامیان هم شناخته میشود، یکی از دیدنیهای استان گلستان است. پس از کوهپیمایی و گذر از تپه ها و میان چشمه ها به دشت زیبای دریاسر خواهید رسید. اگر از آلودگی و شلوغی شهر فرار کردهاید و دوست دارید که چند روزی را در میان ابرهای تودرتو و نزدیکتر به آسمان سپری کنید در اقامتگاههای محلی که توسط تورهای مسافرتی معرفی میشود اقامت داشته باشید. اگر دوست دارید که در مورد این کاروانسرا بیشتر بدانید و با معماری آن بیشتر آشنا شوید، کافی است که در مورد این سری از جاهای دیدنی گرگان، مقاله کاروانسرای رباط سفید، یکی از خاص ترین کاروانسراهای شمال ایران سر بزنید.

رزرو آنلاین اقامتگاه هم چند سالی است که در ایران رواج پیدا کرده و پلتفرم های مختلفی در این زمینه فعایلت می کنند که شما می توانید با مراجعه به یکی از این وبسایت های معتبر به راحتی رزرو اقامتگاه را انجام دهید. پیدا کردن این آبشار نیز کار راحتی است. اگر دلت تان تنگ شده برای گشت و گذار در دل طبیعت و دیدن یک آبشار بکر طبیعی ما به شما آبشار گرو سواد کوه را پیشنهاد میکنیم. جنگل دالخانی در هر چهار فصل سال مکان ایدهآلی برای سفر محسوب میشود. گردشگرانی که علاقه مند به این فعالیتها هستند راهی جنگل گیسوم میشوند و به این نقاط سفر میکنند. منبع عکس: خبرگزاری ایسنا (برنا قاسمی)در دشت لار عشایر نیز زندگی میکنند و میتواند ساعاتی را نیز در کنار این مردمان مهربان و مهماننواز سپری کنید و با نحوه زندگی عشایر آشنا شوید. منبع عکس: خبرگزاری ایسنا (عکاس: پوریا پاکیزه)از دل کوههای دشت لار، رودهایی با آب زلال و گوارا در لار جاری میشوند و این دشت را آبیاری اجاره ون برای شمال و سیراب میکنند. منبع عکس: خبرگزاری ایسنا (عکاس: پوریا پاکیزه)گشتوگذارتان را در دشت لار با اقامت در دامان طبیعت و برپاکردن کمپ و چادر میتوانید کامل کنید، البته در صورتی که تجهیزات لازم را بههمراه داشته باشید و تجربه کافی برای شبمانی در طبیعت را داشته باشید یا بههمراه افراد و گروههای حرفهای اقدام به این کار کنید.

برای رفتن به لواسان، به سمت شمال شرق تهران بروید، وارد اتوبان شهید بابایی شود و سپس وارد جاده لشکرک شوید و مسیرتان را تا لواسان ادامه دهید. علاوه بر سه مسیر یادشده یک مسیر مالرو از طریق روستای افجهٔ لواسان کوچک به سوی پارک ملی لار موجود است که در طول مسیر از تفرجگاه دشت هویج افجه لواسان گذشته و در ادامه از راه مالرو به گردنه افجه به شم رسیده و از آنجا به دشت لار کوچک که به اصطلاح محلی به آن لار خشک یا قُلقُلک میگویند، میرسد. این مسیر یک راه مالرو است که از طریق روستای افجه لواسان کوچک شما را به پارک ملی لار میرساند. مسیر اول، از طریق منطقه لواسان بزرگ (گردنه ایرا) است. روستای ایرا، به وسیله راه آسفالته، از یک سو با شهر رودهن و از یک سو با جاجرود (از مسیر سد لتیان) و از دو مسیر دیگر به شهر لواسان مرتبط است. آلاچیق، رستوران، قهوه خانه، زمین فوتبال، زمین والیبال، زمین بازی کودکان و سرویس بهداشتی دیگر امکانات این جنگل سرسبز و تماشایی است. دریاچه ای زیبا و تماشایی در 5 کیلومتری جنوب گرگان به نام دریاچه توشن وجود دارد که در میان جنگلی سرسبز و انبوه جای گرفته و نیمی از زیبایی آن به دلیل قرار داشتن در میان انبوهی از درختان و گیاهان سرسبز می باشد.

جنگل های هیرکانی - این جنگل یکی از محبوب ترین جنگل های ایران است که در جنوب دریای خزر واقع شده و مابین ایران و آذربایجان قرار دارد. در میان تمام جنگل هایی که در ایران وجود دارد در دامنه ی رشته کوه البرز و دور از ساحل خزر هستند که تنها در 3 یا 4 نقطه کوچک می توانید جنگلی را پیدا کنید که به دریا رسیده است، جنگل گیسوم جنگلی است که دریا و جنگل در فاصله کمی از هم قرار دارند و این جنگل دارای ساحل می باشد. طرحهایی که مردم بومی نقشی در ساخت آن نداشته و تنها مدیران تکنوکرات و کارشناسانی در آن نقش دارند که قائل به توسعه بدون در نظر گرفتن مطالعات اجتماعی و محیطزیستی و اقتصادی و حقوقی هستند و از ابتداییترین مطالعات نیازسنجی و گزینهیابی تهی هستند و بر اساس هیچ دستور و نقشه و محاسبات آمایش سرزمینی طرحریزی نشدهاند و تمام توجیهات طرح نیز صرفاً توسط خود پیمانکار ارائه میشود. در آمفی تئاتر آب و آتش ترکیب سازه و معماری، اساس طرح را تشکیل میدهد. براساس اعلام محیط زیست گلستان، بعد از تشکیل سازمان شکاربانی و نظارت بر صید (1346) وظایف کانون شکار و از جمله اداره پارک های حیات وحش به این سازمان واگذار شد و در شهریور ماه 1350 محدوده ای در شرق این پارک به نام منطقه حفاظت شده قرخود با وسعت 34000 هکتار به آن الحاق شد. منطقه حفاظت شده لار بین استانهای تهران و مازندران واقع شده است. قلعه مارکوه یکی از قلعههای زیبای مازندران و از جاهای دیدنی تنکابن است که قدمت آن به سده سوم هجری بازمیگردد. البته این سد جزو پارک ملی لار محسوب نمیشود و از جاهای دیدنی استان مازندران به شمار میآید. به گزارش پایگاه خبری درسیاهکل، مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی گیلان از ثبت چهار اثر طبیعی گیلان در فهرست میراث طبیعی کشور خبر داد و اظهار کرد: گیلان دارای آثار طبیعی تاریخی زیادی است که جزو هویت ماندگار و شناسنامه این استان به شمار میرود.

به گزارش خبرگزاری فارس از رویان، زیبایی طبیعت شگفتانگیز استان مازندران بر هیچکس پوشیده نیست، از سواحل رویایی دریای خزر گرفته تا جنگلهای سرسبز و دلانگیزش، از مهمترین مقاصد گردشگری استان مازندران میتوان به آبشارهای آن اشاره کرد. پاییز با زیبایی هزاررنگ خود، جنگل گیسوم را به تابلویی تماشایی تبدیل میکند. جنگل گیسوم با درختان بلندقامت خود، مثل دالانی بهشتی و سرسبز شما را تا رسیدن به دریای آبی خزر همراهی میکند. همراهی این بارانهای ریز و دوستداشتنی تا رسیدن به خط ساحلی، خاطرهای شیرین و رؤیایی در ذهنتان ثبت خواهد کرد. بعد از رسیدن به دریا و وصال سرسبزی جنگل و آبی خزر، تفریحات و سرگرمیهای ساحلی و دریایی منتظرتان است. به طور کلی از امکانات رفاهی و تفریحی گیسوم میتوان به پیاده روی و اسب سواری، ترامپولین و پارک بادی کودکان، پیک نیک، پراگلایدر، موتور چهارچرخ، عکاسی و تفریحات آبی مثل شنا، جت اسکی، پاراسل، قایق سواری و… بهاینترتیب در آینده نزدیک مهمترین سر منشأ رود هراز و حقابههای دشت هراز از مردم و کشاورزان سلب میشود و این یک تهاجم آبی بیسروصدا هست که نه کشاورزان مازندران از آن خبردارند و نه مردم مازندران و در مقابل طرح انتقال آب از محل سد فینسک با حدود ۷.۵ میلیون مترمکعب، حجمی هست بسیار عظیم! سد گلورد هماکنون نکارود را خشک کرده است و قرار هست ۳۰ میلیون متر مکعب را به شهرهای شرقی تا گرگان منتقل کند و سد گلوگاه باهدف نابودی کل نکارود و انتقال آب به سمنان و گرگان در بالادست سد گلورد در حال مطالعه هست و خط انتقال آب چشمه روزیه خطیرکوه ۱۲ میلیون مترمکعب را از سرشاخه تلار گرفت و سد چاشم نیز حدود ۶ ممیلیون مترمکعب از تلار را خواهد گرفت، پس برای ما هیچ فرقی نباید بین هیچکدام از این سدها و طرحهای انتقال آب وجود داشته باشد و باید مسئولان مسئولیتپذیر و نه بیتفاوت را از خطرات و عواقب این طرحها باخبر کنیم و مخالفت خود با این طرحها را بیان کنیم و موضع بگیریم.

مردم میگویند که در قدیم وقتی به قلعه حمله می شده است سربازان از آن راه برای فرار یا کمک آوردن و رساندن آذوقه و تجهیزات استفاده میکرده اند. بازار قدیم آمل معروف به چهارسوق در مرکز شهر قرار دارد که به دوره ساسانیان برمیگردد. جالبه بدانید این مسیر قدیمیترین راه دسترسی به دشت لار است که از قدیم دامداران افجه از آن استفاده میکنند. آب و هوای بسیار تمیز و البته خنک این دشت با صفا تو فصل بهار غیرقابل وصفه و جالبه بدونین از کف دشت، دهها چشمه جوشیده که در فصل بهار کاملاً پر آب هستن، به همین دلیل به سختی میشه یه جای خشک در بین دشت پیدا کرد! بیشتر گردشگران بهدلیل آب و هوای خنک و مطبوع اواسط بهار تا اواخر تابستان را برای سفر به آلاشت انتخاب میکنند. حرف آخر این که جنگل و ساحل گیسوم مناظر فوق العادهای برای عکاسی دارد و فرصتهای بسیاری برای ثبت لحظات ناب به شما میدهد. بعد از ناهار هم میتوانید سری به آتلیه عکاسی بزنید، لباس محلی بپوشید و عکس یادگاری بیاندازید. در این سفر حتماً به جاذبههای نزدیک نیز سری بزنید و از ماجراجویی در آنها غافل نشوید. سفر رویایی شما از همان لحظهای که وارد پارک جنگلی گیسوم میشوید آغاز میشود.

جنگل دالخانی رامسر یکی از بکرترین و زیباترین مسیرهای جنگلی در شمال ایران و از جاهای دیدنی رامسر است. با شماره ثبت ۳۴۸۴ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این دشت رویایی و دلنواز در سال ۱۳۵۴ به نام پارک ملی ثبت شد و جزو مناطق حفاظت شده سازمان محیطزیست کشور قرار گرفت. درختان جنگلی انبوه و انواع گونههای گیاهی به ویژه درختان آسون دار، چشم انداز رویایی در فصل پاییز ایجاد میکند. خاک و آبوهوای این منطقه برای تولید و رشد حبوبات نیز مناسب میباشد.منطقهی توریستی پارک جنگلی گیسوم پر از درختانی انبوه بوده و بیش از ۷۶ گونهی گیاهی در آن وجود دارد. ازنظر تاریخی منطقه لار تا لواسانات و شمیرانات جزئی از استان مازندران بوده و هنوز هم گویش غالب روستاهای این مناطق، مازندرانی هست. از تهران تا این بنا حدود 190 کیلومتر فاصله است. از رشت تا گیسوم حدود ۹۰ کیلومتر فاصله است. پینورست برای شما بهترین اقامتگاههای اطراف تهران را گلچین کرده تا شما بتوانید خیالتان از بابت تمیزی و امنیت اقامتگاهتان راحت باشد و با خاطرهای خوش سفرتان را تمام کنید. طرح گیسوم ویلاها وسوئیتهای مجهز و تمیزی را با قیمتهای مناسب به گردشگران ارائه میدهد، پس خوب است که قبل از سفر برای خودتان سوئیتی را رزرو کنید. برای رسیدن به جنگل گیسوم باید به سمت جاده آستارا حرکت کنید، دلیل اینکه این جنگل در 90 کیلومتری جاده رشت به آستارا و 15 کیلومتری جنوب تالش قرار دارد، پس از طی نمون 5 کیلومتری در جاده اسالم در سمت راست، جاده ی ورودی به جنگل گیسوم را خواهید دید. این جنگل در 90 کیلومتری جاده رشت به آستارا و 15 کیلومتری جنوب تالش قرار دارد، پس از طی نمون 5 کیلومتری در جاده اسالم در سمت راست، جاده ی ورودی به جنگل گیسوم را خواهید دید. او با معاوضه قند و چای و سیگار، قباله ها، اسناد، سکه، سفال جمع آوری کرده و آنها را از دید خانواده پنهان میداشت.

در فصل بهار این دشت مالامال از شقایقهای قرمز پوشیده میشود و گویی لار، حریری نرم و نازک از شقایق بر تن کرده است.به همین دلیل، این دشت سرسبز و باصفا به دشت شقایقهای وحشی معروف شده است. فصول بهار و تابستان بهترین زمان سفر به گیسوم است، در عین حال در فصل پاییز زیبا ترین تصویر از درختان را نظاره گر باشید که زیبایی توصیف ناپذیری دارد اما اینها دلیل نمیشود که در زمستان جنگل گیسوم مناسب سفر نباشد. معمولا ابشار ها در فصل های بهار و تابستان طرفداران زیادی دارد اما این اثار طبیعی زیبا در فصل پاییز در میان نقاشی زیبای طبیعت و در فصل زمستان که تبدیل به قندیلهای بزرگ و کریستالی میشوند هم طرفداران خاص خود را دارد. در این که پارک جنگلی گیسوم در هر چهار فصل سال زیباست شکی نیست اما به لحاظ شرایط آب و هوایی در فصل بهار و تابستان مسافران بیشتری راهی این منطقه میشوند. به جهت شباهتهای فرهنگی که بین سه استان شمالی کشور (مازندران، گیلان و گلستان) وجود دارد، وسایل و ابزار مربوط به زندگی مردم بسیار مشابه بوده و میتوان گفت اگرچه موزه مردمشناسی رامسر در نگاه اول یک موزه محلی به نظر میآید اما آنچه که در آن به نمایش درآمده در حد یک موزه منطقهای میباشد و به نظر میرسد در حال حاضر در بین شهرهای غرب مازندران و شرق گیلان، موزه مردمشناسی رامسر تنها مکانی است که میتواند قسمتی از فرهنگ و تمدن گذشته مردم این منطقه را بازگو کند. اکثر ما تهران را با شلوغی و آلودگی و هیاهوی زندگی شهری می شناسیم، اما اگر کمی عمیق تر به این شهر نگاه کنیم متوجه می شویم که نه تنها جاذبه های زیادی در داخل تهران وجود دارد، بلکه اطراف تهران هم پر از جاذبه های طبیعی زیباست که می توانند برای مدتی ما را از هیاهوی زندگی شهری دور کرده و به آرامش دعوت کنند.

نه جای حضور جوامع بومی در آن هست و نه جای حضور شوراها. منبع عکس: خبر گزاری صدا و سیما (عکاس: احمد بلباسی)دشت لار، یکی از زیباترین و قشنگترین دشتهای ایران است که در مرز دو استان تهران و مازندران جای گرفته است. اولین جای دیدنی در جنگل دالخانی را با قلعه مارکوه آغاز می کنیم که یک جاذبه ای تاریخی و باارزش محسوب می شود. برای کشف پله به پله این سرزمین همیشهسبز، همراه ما باشید تا به جاهای دیدنی ماسوله سر بزنیم و به گشتوگذار در طبیعت بهشتی آن بپردازیم. اگر طرفدار جنگل نوردی و طبیعت گردی هستید نیز حتما برای سفر به جنگل پلنگ دره در آینده برنامه ریزی کنید. اگر اهل پیاده روی هستید از ماشین پیاده شوید و حتما این مسیر را پیاده طی کنید. این مسیر بسیار سرسبز و دلنشین بوده و می بایست از روستاهای زرخونی، سنگچال، چمه بن، گنگرج کلا عبور کنید تا به فیلبند برسید هرچند اگر خودروهای آفرودی دارید، مسیرهای خاکی مختلفی وجود دارد که با استفاده از آن ها، زودتر به فیلبند خواهید رسید. اگر به دلایل طبیعی نیز پدیده اقیانوس ابر تشکیل نشود، وسعت دیدتان از چالوس تا نزدیکیهای رامسر خواهد بود.عکس از دیجیکالا (عکاس: نامشخص)مازیچال کجاست؟ دلیل نامگذاری این قلعه مانند قدمتش نامشخص می باشد.

چگونه به قلعه مارکوه بروم؟ این منطقۀ خوشآب و هوا درهای است متعلق به دامنههای رشتهکوه البرز است که درحدود ۱۴ کیلومتر با تهران فاصله دارد. در این روستای زیبا و خوش آب و هوا ویلاها و خانههای لوکس بسیار زیادی ساخته شده و بافت روستایی کمتر در آن به چشم می خورد. وقتی صحبت از سفر به مناطق جنگلی میشود، به دلیل بافت گیاهی و دار و درختی که در این مناطق وجود دارد، فصل بهار به ذهنمان میرسد و نمیشود منکر زیبایی بهشتی مناطق جنگلی در این فصل شد. زیباترین زمان تماشای دشت لار فصل بهار است. بهترین زمان سفر به این منطقه افسونگر از زیباترین ماه خدا، اردیبهشت آغاز میشود و تا انتهای تابستان ادامه دارد. همان طور که گفتیم دره ارگت در منطقه حفاظتشده دودانگه قرار دارد، بنابراین حیوانهای زیادی مثل خرس، پلنگ، گرگ، گوزن، شوکا، مار و بز در اینجا زندگی میکنند. بههرحال تاریخ سالهای طوفانی منتهی به انقلاب اسلامی ایران بهویژه بازه ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ تا ۲۲ بهمن ۱۳۵۷، گوشههای جذاب و قابل بررسی زیادی دارد که مربوط به مبارزات گروههای مسلح مختلف علیه پهلوی دوم هستند. این روستا در دهستان دیناچال قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۰، جمعیت آن ۱۸۵ نفر (در ۶۸ خانوار) بودهاست. در اطراف ساحل و در فضای جنگل گیسوم درتمام فصلها خوراکیهایی مانند لبو، بلال، چاقاله، آش، فالوده که از جمله لذتها و تفریحات میباشد وجود دارد. قایقسواری، پاراسل، پاراگلایدر، جت اسکی و موتور چهار چرخ از جمله تفریحات ساحلی جنگل گیسوم محسوب میشوند. پارک جنگلی سیسنگان یکی از مشهورترین پارکهای جنگلی و ساحلی در استان مازندران است.


[ بازدید : 19606 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
[ جمعه 14 مهر 1402 ] [ 18:21 ] [ مجله اینترنتی ایرانیان ]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر